امروز میخواهیم در مورد پرفروش ترین محصولات فروشگاه های اینترنتی با هم تبادل نظر کنیم. حتماً شما هم در مورد بزرگ ترین فروشگاه آنلاین دنیا تا به حال چیزهایی شنیدهاید. وبسایت آمازون با دارا بودن بیش از ده ها هزار کارمند با ملیت های گوناگون و داشتن نمایندگی های متعدد در ده ها کشور دنیا در حال حاضر بزرگترین قطب فروش آنلاین محصولات اینترنتی محسوب میشود. این که آمازون چگونه و از کجا توانسته به این نقطه برسد فعلاً مورد بحث ما نیست، اما این که آمازون چه میکند و چه چیزهایی میفروشد و توانسته چه چیزهایی را به پرفروش ترین محصولات فروشگاه آنلاین خودش تبدیل کند چرا، برای ما و احتمالاً شما جالب خواهد بود!
آمازون برای یک مثال است، بگذارید بحث را بازتر کنیم. در حال حاضر و با شیوع ویروس کرونا در جهان، جف بزوس مالک فروشگاه اینترنتی آمازون توانسته با افزایش دارایی های خود به نخستین و ثروتمند ترین فرد دنیا تبدیل بشود. این را نه مرهون ویروس کرونا، بلکه مرهون ایده پردازی خلاقانه ایست که سالها با پروردن و پر و بال دادن به آن توانسته با جدیدترین شیوه ممکن یعنی فروش آنلاین کسب و کار خودش را در صدر کسب و کارهای تجاری و نوین دنیا قرار دهد.
اما این که خریداران دقیقاً چه چیزهایی را سفارش میدهند و اکنون چه محصولات و کالاهایی در صدر پرفروش ترین محصولات سفارش داده شده هستند خود نکته قابل توجهی است. شاید شما هم قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی آنلاین را دارید و میخواهید بدانید تمرکز بر روی چه محصولاتی میتواند تضمین سرعت موفقیت فروش شما باشد. طبق آماری که در سال ۲۰۱۹ در دنیا منتشر شده، رتبه نخست پرفروش ترین محصولات اینترنتی به مقوله نرم افزار، اپلیکیشن، برنامه و ویدیو گیم، کتاب و موسیقی آنلاین بوده است. حدود ۲۵% از سهم بازار خرید و فروش آنلاین را این محصولات تشکیل دادهاند، چرا که بلافاصله پس از خرید در دسترس، قابل دانلود و قابل استفاده هستند. البته میتوان به مقوله کتاب و موسیقی آنلاین را در ایران با تمرکز کمتری نگاه کرد، چرا که محتوای فرهنگی و هنری در دنیا شامل قانون کپی رایت جهانی میشود و هیچ ناشر یا فروشگاه تجاری حق ندارد بدون اجازه مالک معنوی و مادی اثر (مانند صاحب اثر، ناشر، صاحب حق پخش و…) یک اثر هنری یا موسیقی یا کتاب آنلاین را پخش و یا در معرض فروش بگذارد. از سوی دیگر مقوله اپلیکیشن و نرمافزار در ایران جایگاه خود را پیدا کرده و بر خلاف سالهای گذشته، فرهنگ پرداخت بها برای استفاده از نرمافزارهای تولید شده در میان مردم و مصرف کنندگان جا افتاده است. اگر خاطرتان باشد هر نرمافزاری در مغازههای فروشگاه CD از هر نسخه و ورژن و نوعی موجود بود!
در رتبه دوم پر فروش ترین محصولات اینترنتی میتوان به سخت افزار های کامپیوتری و دیجیتال، تجهیزات شبکه و تلفن همراه و موبایل و لوازم جانی آنها اشاره کرد. تقریباً ۱۵% از ارزش داد و ستدهای تجاری آنلاین را این گونه لوازم و تجهیزات در بر گرفتهاند. در ایران نیز با توجه به محدودیت های مالی و وارداتی که گوشی های تلفن همراه موبایل و تجهیزات جانبی آنها اکنون مواجهند، یک فروشگاه معتبر آنلاین میتواند با ارائه خدمات فروش و پس از فروش مناسب و پاسخگویی مطمئن به مشتریان خود، اعتبار فروش دو چندان کسب نماید. متاسفانه در ایران به دلیل عدم وجود گارانتی ها و خدمات پس از فروش معتبر، خریداران همراه با معضل گوشی های قاچاق و تقلبی، گوشی های خراب، گوشی های باز شده، نامعتبر، رجیستر نشده و حتی سرقتی مواجه هستند. یک فروشگاه آنلاین معتبر میتواند با عقد قرارداد همکاری یا حتی راه اندازی بخش تعمیرات جانبی، به مشتریان خود خدمات پس از فروش مناسبی ارائه نماید و پاسخگوی فروش کالای خود باشد. مشتریان نیز در پی کسب اعتماد و افزایش آگاهی و رضایت از فروشگاه انلاین، مسلماً خریدار دائمی خواهند شد و مشتریان بیشتری نیز به همراه خواهند آورد.
بگذارید در مورد سومین رتبه محصولات پر فروش اینترنتی نیز اشاره نماییم، پوشاک، کفش و منسوجات و زیورآلات زینتی و تزیینی همراه مثل ساعت و جواهرات. ما در ایران دسترسی به برندهای ثبت شده و معتبر جهانی نداریم و همان طور که میدانید اکثریت اجناس موجود در بازار یا وارداتی به صورت تجارت آزاد هستند و یا نمونه های مشابه و بعضا تقلبی یا کپی شده از روی نمونه های اورجینال خارجی. شما با دستیابی به یک تامین کننده یا واردکننده معتبر و خوش حساب میتوانید کسب و کار فروش آنلاین وبسایت خودتان را توسعه ببخشید. برای مصرف کننده نهایی قیمت خرید بسیار اهمیت دارد و در کنار آن، چون پوشاک یک نوع کالای مصرفی محسوب میشود، شما میتوانید با به روز نگاه داشتن محصولات فروشگاه خودتان و حراجی های فصلی و مناسبتی، مشتری های دائمی خودتان را هر چند وقت یک بار ترغیب به خرید نمایید. این مزیت یک فروشگاه پوشاک و کفش و منسوجات است. از طرف دیگر زیورآلات نیز جایگاه سلیقه ای و مخاطب خاص خودش را دارد. طیف وسیعی از افراد جامعه تمایل به به روز نگاه داشتن مد پوشاک و ظاهر خودشان هستند. در نتیجه ارائه زیورآلات مناسب با سلیقه مخاطب میتواند تضمین فروش شما باشد.
اما بگذارید در مورد مثالی که در ابتدا گفتیم بیشتر صحبت کنیم و بگوییم چرا آمازون ناگهان همراه با پاندمی شیوع ویروس کرونا، بزرگترین وب سایت فروشگاهی جهان شد! به بخش چهارم میرسیم، مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی. تا پیش از شیوع بیماری کووید۱۹، اکثریت مردم ترجیح میدادند خرید مواد غذایی خوراکی و بهداشتی خودشان را از فروشگاه های محلی و مارکتها انجام دهند. پس از گسترش قوانین جهانی مبنی بر قرنطینه و افزایش نگرانی در مورد خروج از منزل، اکنون اکثریت مردم دنیا ترجیح میدهند با دو کلیک ساده مواد غذایی خودشان را بدون دردسر درب منزل تحویل بگیرند و خودشان را در معرض خطر همه گیری ویروس تنفسی قرار ندهند! دقیقاً یک ماه پس از قوانین قرنطینه، آمازون بر خلاف اکثریت شرکتهای بزرگ دنیا که تعدیل نیرو میکردند و کارمندانشان را به مرخصی اجباری میفرستادند، اطلاعیههای استخدام و جذب نیروی کار حتی بدون سابقه و مصاحبههای سخت گیرانه صادر کرد. ده ها هزار نفر بلافاصله جذب سیستم توزیع و پخش و انبارداری آمازون شدند و تقاضا برای نیروی کار فروشگاه های آنلاین خدمات مواد غذایی و بهداشتی در محل بلافاصله چند برابر شد. در ایران نیز چندین فروشگاه بزرگ آنلاین از ماه ها پیش اقدام به راه اندازی توزیع تک و عمده مواد غذایی و تحویل درب منزل نموده اند.
در کل میتوان گفت راه اندازی فروشگاه های اینترنتی در بستر وب از سال ها پیش کلید خورده و همچنان نیز اکثریت کسب و کارها به سمت فضای دیجیتال مارکتینگ و حتی دور کاری و ارتباطات مجازی پیش میروند. شاید شما هم بتوانید با ایده ای که دارید و کمی تلاش و پشتکار یک فروشگاه آنلاین موفق داشته باشید.